وبلاگ پرنده های زینتی

در این وبلاگ به توضیح برخی پرنده های زینتی و نحوه جوجه کشی از آنها پرداخته شده است.

وبلاگ پرنده های زینتی

در این وبلاگ به توضیح برخی پرنده های زینتی و نحوه جوجه کشی از آنها پرداخته شده است.

۲ مطلب در مهر ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۱
  • ۰

مرغ مینا یکی از پرندگان زینتی و سخنگو است که زیستگاه اصلی آنها مناطق شرق آسیا به ویژه هند، سریلانکا، اندونزی و ... می باشد. مرغ مینا شخصیت بسیار جالبی دارد و یک مقلد حرفه ای است. این پرنده هم به صورت تکی میتواند زندگی کند و به صورت دسته های چند ده تایی هم زندگی میکنند. در بین گونه های مختلف مرغ مینا نژادهای گشواره ای به دلیل خنده های شیرین و سوت های بلند و قدرت بالا در یادگیری گفتار انسانی گران قیمت ترین هستند. مرغ مینا پرنده ای پر جنب و جوش بوده و اعتماد به نفس بالایی دارد. البته این پرنده کمی پرخاشگر و پر سرو صداست. این پرنده ها با داشتن استعداد تقلید صدا از جمله پرنده های ارزشمند میباشند. در جنگل ها مرغ مینا میتواند برای ترساندن دشمنان خود صدای حیوانات مختلف را تقلید کند. گونه های مختلفی از مرغ مینا وجود دارد ولی خلق و خوی تمامی آنها تقریبا یکسان است. این پرنده ها رژیم غذایی خاصی دارند و دان خور نیستند. غذاها و میوه های نرم و حشرات مختلف از جمله غذاهای مورد علاقه مرغ مینا میباشد.

علاقه مندانی که دوست دارند یک مینای سخنگو داشته باشند بایستی جوجه مینا تهیه کنند. چون جوجه ها استعداد یادگیری بالایی دارند. اگر مرغ مینا بالغ باشد تقریبا سخنگو شدن آن بسیار سخت و گاها غیر ممکن می باشد. سن بلوغ در مرغ مینا در گونه های مختلف از یک سالگی الی 2 سالگی متغیر است. جوجه هایی که سن 4 ماهه دارند برای سخنگویی بسیار مناسب هستند. با استفاده از تکنیک شرطی سازی می توان در این سنین سخن گفتن را به مرغ مینا یاد داد. تکنیک شرطی سازی اینطوری خواهد بود که شما به مدت یک ربع یا نهایتا 20 دقیقه کلمه هدف رو در مقابل جوجه تکرار میکنید. بعد از اتمام وقت به پرنده یک میوه خوشمزه میدهید. با این کار پرنده نسبت به عمل شما شرطی شده و برای دریافت جایزه سعی میکند گفتن آن کلمه را تقلید کند.

یکی از ویژگی هایی که مرغ مینا دارد این است که حسود بوده و تحمل ندارد صاحب وی به دیگر پرنده ها علاقه و محبت نشان دهد. همچنین این پرنده راست روده بوده و زودتر فضولاتش را دفع میکند. بنابراین در خارج از قفس ممکن است در عرض چند دقیقه چندین بار فضله اش را دفع کند.

  • محمد علی دوست
  • ۱
  • ۰

استفاده از دستگاه جوجه کشی به منظور جوجه آوری چند سالی است که در بین عموم مردم رایج شده است. باتوجه به افزایش بسیار قیمت گوشت طیور و امکان نگهداری از طیور بخصوص در مناطق روستایی ، افراد ترجیح میدهند خود طیور خود را بزرگ کرده و با هزینه ای کمتر به گوشت و تخم مد نظر خود دسترسی داشته باشند.

بخصوص این مورد در پرورش طیوری همچون اردک ، بوقلمون و غاز بیشتر نمود پیدا میکند. در نتیجه ی این امر پرورش دهندگان اقدام به خرید دستگاه جوجه کشی میکنند. تخم هایی که در داخل دستگاه جوجه کشی قرار میگیرد باید دارای نطفه باشد .

تخم نطفه دار در اصطلاح به تخم هایی گفته میشود که حاصل جفتگیری مرغ و خروس باشند (به طور کلی حاصل جفتگیری نر و ماده طیور) . در نتیجه ی این امر تخم نطفه دار میشود و امکان تولید جوجه از آن مهیا میشود.

یکی از روش هایی که امکان مشاهده ی نطفه در داخل تخم را مهیا میکند نطفه سنجی می باشد که با استفاده از دستگاه هایی به نام نطفه سنج انجام میگیرد. مکانیزم عمل این دستگاه ها بسیار ساده است، با تاباندن نور بسیار به تخم، سبب دیده شدن رگه های نطفه در داخل آن میشوند . در مراحل مختلفی از جوجه کشی نطفه سنجی باید انجام بگیرد و تخم های بدون نطفه از داخل دستگاه خارج شوند. استفاده از این قابلیت در فاز صنعتی نیز بسیار مهم می باشد و در این فاز تخم ها به صورت کلی مورد بررسی قرار میگیرند . بررسی به موقع تخم های بدون نطفه سبب افزایش میزان موفقیت جوجه اوری در دستگاه های تولید جوجه میشود .

توجه به این امر بسیار ضروری می باشد که ممکن است تخم مدنظر دارای نطفه بوده ولی نطفه ی آن ضعیف باشد. دلایل ایجاد ضعف در تخم های نطفه دار نیز به شرح زیر می باشد :

- تغذیه ی نامناسب

- درست نبودن نسبت نر به ماده . در صورتی که تعداد نر در گله کم باشد و تعداد ماده بالا باشد، نر امکان جفتگیری مناسب با طیور را نخواهد داشت و در نتیجه به طیور پایانی اسپرم کمتری منتقل شده و نطفه ضعیف خواهد شد.

بدین ترتیب بهتر است در زمان خرید تخم نطفه دار به صورت کامل به محل پرورش طیور مراجعه کرده و گله ی پرورش را به صورت مستقیم از نزدیک مشاهده کنید. نسبت نر به ماده را مشاهد و از بهداشت محیط اطمینان کسب کنید چرا که وجود آلودگی می تواند سبب انتقال آن به طیور شده و در نتیجه باعث کاهش احتمال جوجه شدن آن تخم نطفه دار شود.

 

  • محمد علی دوست